Wayang/Ringgit
Wayang
menika ngadahi teges ingkang maneka warna. Wonten ingkang mastani bilih wayang
menika saking tembung Ayang-ayang minangka
gegambaraning jalma. Ugi wonten ingkang mastani bilih wayang menika cekakaan
saking tembung “WAyahe sembahYANG” ingkang tegesipun wayanipun Sholat. Sanesipun
nyebataken bilih wayang menika cekakan saking tembung “WAHANANE HYANG” Tembung Wahana tegesipun
panggenan utawa prantara, dene tembung Hyang
tegesipun Gusthi ingkang hakarya jagad.
Babon carios wayang menika miturut sujarahipun saking
Negara India, inggih menika saking carios Ramayana saha Mahabharata. Cariso
Ramayana ingkang basa sankretanipun Rāmâyaṇa saking tembung Rāma dalah Ayaṇa ingkang tegesipun Lampahing Rama. Carios
menika dipunanggit dening Walmiki (Valmiki) utawi Balmiki. Dene carios Mahabharata
ingkang dipunanggit dening Begawan Byasa atau Vyasa, carios menika wosipun ngengingi Pandawa saha
Kurawa ingkang rebatan Negara Astina. Ananging carios Ramayana saha Mahabharata
menika rikala ing tlatah Jawa lajeng kagubah malih dening para winasis, pramila
menika wonten bedha-bedhanipun antawisipun carios Ramayana saha Mahabharata ingkang saking India kaliyan ingkang
wonten ing Jawa. Dene wayang piyambak miturut sumber ingkang wonten, minangka
kabudaya asli Jawa ingkang sampun wonten saderengipun carios Ramayana saha Mahabharata mlebet ing Jawa.
Geser
gumantining jaman sabanjuripun sumbering carios wayang boten namung saking
Mahabahrata saha Ramayana, ananging ugi wonten babon carios wayang sanesipun
kadosdene carios Panji, carios seta, cariso saking Timur tengah lsp.
Bedha-bedganing babon carios wayang menika amargi ngrembakaning donya pagelaran
wayang. Pramila menika jininsing wayang boten namung wayang Walulang utawi
golek nanging sansaya kathah. Tuladhanipun wonten wayang beber, wayang kancil,
wayang pothehi lsp.
Dipuntingali saking bahan
ingkang dipunagem kangge ndamel wayang, wayang kaperang dados pinten-pinten
jinis, antawisipun inggih menika Wayang Beber, Wayang Golek, Wayang Suket,
Wayang Gethuk, Wayang Klithik, Wayang Kulit.
Wayang utawi ringgit menika gadhah watak ingkang beda-beda. Watak saben wayang menika saged dipunpreksani saking bab kados ing ngandhap menika :
Jenising wayang
Jenising wayang
- Watak satriya : alus, luhur bebudene, seneng tetulung.
- Watak buta/raseksa : kasar, gumedhe dakwenang.
- Sunggingan kuning, ireng, putih : watake becik lan suci.
- Sunggingan abang (abrit) : watake kendel.
- Sunggingan biru : watake jirih utawa weden.
- Watak wayang ingkang ndhungkluk : sabar lan ngati-ati.
- Watak wayang ingkang ndengangak : brangasan lan gampang nesu.
- Watak wayang ingkang mendelik, mrongos : galak.
1. Watak
angkara/ brangasan/ galak/ kasar.
•
Pasuryanipun warnane abang
•
Paningalanipun mentheleng
•
Irung gedhe
•
Gusi mrenges
•
Gadhah siung
•
Astanipun nyethithing
2. Watak
berbudi/ alus
•
Ragane ora gedhe
•
Gelungan
•
Irung lancip
•
Paningalanipun sithip
•
Astanipun nyempurit
•
Pasuryanipun luruh, warnane
ireng/putih(bram)
3. Ratu/
bangsawan
•
Ngagem kuluk / mahkutha
•
Busana ratu
•
Praba
4. Buta
•
Paningalanipun kalih : Gagrag
Ngayogyakarta
•
Paningalanipun setunggal : Gagrag
Surakarta
5.
Wayang watak geculan
Bentuk raganipun lucu , Kayata: punakawan,
titikannipun gadhah :
- cacat sikil pincang, nuduhake menawa wong urip
tansaha kebak ing pangati-ati salawase lumaku sajroning alam rame.
- tangan cekot duweni makna, menawa wong urip tan
bisa ngowahi kang wus dadi kodrate Gusti.
- mripat kero ngemu piwulang, menawa wong urip kudu deleng marang kahanan sakiwa-tengene.
- raga kang sarwa dawa ngemu pralambang luhur. Petruk duweni pikiran kang dawa, saengga sawernane tumindak tansah linandhesan panglimbang-limbang kang jero.
No comments:
Post a Comment