Nagari Indonesia
kadadosan saking maewu-ewu pulo saha maneka warni kabudayan. Kawontenan ingkang
mekaten menika njalari tuwuhing tatacara ingkang mawarni-warni. Tatacara
mujudaken peranganing warisanipun para leluhur ingkang perlu dipunpepetri sarta
dipunlestantunaken. Kanthi nindakaken tatacara kados ingkang dipunlampahi
dening para sepuh ing jaman rumiyin ateges sampun tumut ngleluri kabudayaning
bangsa. Kanthi punika kapanggalih perlu wontenipun wewaton sawatawis minangka
panglimbang saha ancer-ancer amrih lampahing upacara saged tumata sae tuwin rancag.
Ing adat sabenipun, masyarakat Jawa ngresaya dhateng tiyang ingkang kaanggep
nggadhahi kawasisan ing bab olah basa tuwin sastra supados ndherekaken
lampahing upacara ngantos paripurna ingkang asring sinebat panata laksana,
paniti laksana, utawi panatacara.
Pranatacara
utawi pidhato limrah sinebat medhar sabda inggih menika nglairaken gagasan,
pamanggih, utawi osiking manah sarana lisan ing sangajenging tiyang kathah.
Menawi mekaten sawenehing tiyang ingkang kapatah dados panata titi laksana
utawi paniti laksana menika ugi kalebet ewoning tiyang Pranatacara, ananging
beda jejibahan. Pidhato utawi wicantenan ing sangajengipun tiyang kathah menika
boten gampil, pramila kedah dipunsamektakaken sangunipun saha asring
dipungladhi utawi dipunlatih. Kanthi mekaten, jinisipun pidhato utawi
Pranatacara saged kabedakaken dados warni sekawan, inggih menika:
1. Pranatacara kanthi cara apalan
Pranatacara menika dipunayahi kanthi damel seratan
teks pidhato langkung rumiyin lajeng
dipun-apalaken tembung-tembungipun ngantos ukaranipun persis kaliyan
teks kala wau. Dados, ayahanipun boten mawi pamanggih-pamanggih enggal amargi
sampun kapurba dening teks (cathetan). Adhakanipun, menawi apalanipun wonten
ingkang supe, lajeng saged ndadosaken supe sanesipun. Pramila cara menika
asring dipunginakaken dening lare-lare ingkang nembe gladhen utawi ajar.
2.
Pranatacara kanthi
cara maos naskah utawi teks
Pranatacara kanthi maos naskah utawi teks menika juru pamedhar sabda saestu mbekta naskah pidhato lajeng
dipunwaos sawetahipun, boten dipun-apalaken. Pranatacara kanthi cara menika
gadhah ancas supados boten mlenceng saking tujuwan sakawit, boten klentu saha
wekdalipun winates.
3.
Pranatacara kanthi
cara dadakan utawi impromptu
Pranatacara cara dadakan menika cara pidhato ingkang
boten kanyana-nyana saderengipun. Menawi satunggaling paraga badhe dipun-aturi
ngayahi pidhato kanthi dadakan ing sawijining acara mila lajeng dipun-aturi
pidhato ngaten kemawon. Mila, piyantun ingkang kapiji kedah ingkang sampun
bêkèn lan padatan kersa medhar sabda. Sangunipun
cara Pranatacara dadakan menika kedah trampil ing pamicara saha kathah
pengalaman lan seserepan.
4.
Pranatacara kanthi
cara ekstemporan
Pranatacara cara ekstemporan inggih menika juru pamedhar
sabda ngasta cathetan alit minangka gaman utawi pangemut-emut urutaning ingkang
badhe dipunngendikakaken. Cathetan wau namung wos-wos utawi garis ageng babagan
ingkang badhe dipun-aturaken. Ing salajengipun salebeting Pranatacara
dipunrembakakaken kanthi pamanggih-pamanggih enggal ingkang salaras kaliyan swasana
utawi keperluan.
Pranatacara, miturut isi lan basanipun, gadhah
sipat-sipat: ringkes lan prasaja, basanipun rowa lan rinengga, populer, ilmiah, mligi utawi umum.
Kejawi punika, nalika nindakaken Pranatacara sawijining
paraga kedah anggadhahi sangu utawi syarat:
1.
Patrap utawi sikep
Patrap utawi sikep rikala Pranatacara kedah nedahaken
tata krami utawi trapsila, inggih menika solah bawa utawi tindak-tanduk ingkang
prasaja, menapa wontenipun, boten dipundamel-damel. Mimik utawi ewahing pasuryan katingal sumringah anengsemaken amargi
swasananipun swasana remen. Ebahing perangan badan ugi kaginakaken kangge
nambahi gesanging pangandikan, upaminipun: njlentrehaken kanthi raos semangat
makantar-kantar tamtu kemawon astanipun juru pamedhar sabda ngetingalaken raos
semangat upaminipun kanthi ngepel asta. Ing upacara pangrukti layon
sasaged-saged ngetingalaken raos sedhih utawi ndherek ngraosaken duhkita.
2.
Busana lan ngadi sarira
Nalika nindakaken ayahan Pranatacara, busananipun lan
ngadi sariranipun pamedhar sabda kedah dipunlarasaken kaliyan kawontenan.
Menika jumbuh kaliyan paribasan “ajining sarira saking busana”. Liripun, ing
salebeting pasamuan sampun ngantos karana busana ingkang boten trep (‘norak’)
ndadosaken asor prabawanipun; uger saweg dados punjering kawigatosan tumraping
para rawuh.
3.
Basa lan sastra
Basa menika minangka pirantos utawi sarana lelantaran,
sesambetan, utawi lung- tinampen kaliyan para tamu ingkang mirengaken. Mila,
basanipun boten basa dakik-dakik, ingkang tetembunganipun boten dipunmangertosi
ing akathah. Salajengipun, basa ingkang gampil dipuntampi utawi basa komunikatif tuwin trep utawi pas ing
panganggenipun kedah migatosaken:
a. sinten ingkang gineman
b. sinten ingkang dipunajak gineman
c. sinten ingkang dipunginemaken
d. swasana nalikanipun gineman
e. sami mangertosi ingkang dipunginem.
Dados, kirang trep menawi anggenipun nindakaken
Pranatacara mligi ngginakaken basa apalan, langkung sae mangertosi kabetahan
saha swasana nalikanipun saweg pangandikan, saged mulur mungkret ngengeti
swasana, wekdal, lan kabetahanipun.
(Kabesut sakingTuntunan Pranatacara saha Paniti Laksana dening
Drs. Sutardi Atmasandjaja, kanthi
ewah-ewahan sawetawis)
Sipat-Sipating
Pranatacara miturut Ancas utawi Tujuan:
1.
Pranatacara
pambagyaharja
2.
Pranatacara
mamitaken jenazah
3.
Pranatacara
ngarahaken sawijining bab ing pakempalan
4.
Pranatacara
ngresmekaken (madegipun papan pangibadahan, tetenger, lsp.)
5.
Pranatacara
pamedhar sabda
6.
Pranatacara
palapuran (ing pakempalan, organisasi koperasi, lsp.)
Sipat-Sipating Pranatacara miturut
Isi lan Basa:
1.
Pranatacara
ringkes lan prasaja
2.
Pranatacara
rowa lan rinengga
3.
Pranatacara
popular
4.
Pranatacara
ilmiah
5.
Pranatacara
mligi utawi umum
Cengkorongan Medhar Sabda:
1.
Salam
pambuka
2.
Atur puji
syukur dhateng Gusti Allah
3.
Atur
kasugengan, kairing atur panuwun
4.
Wedharing
gati utawi wosing medhar sabdha (isining Pranatacara)
5.
Atur nyuwun
pangapunten (tumrap ingkang kagungan karsa)
6.
Panutuping
atur/ salam
No comments:
Post a Comment